29 November 2010

yang kita selalu vs yang harus tahu

YANG KITA SELALU...

Ya Allah Ya Tuhanku, aku bukanlah hambaMu yang tidak menjalankan perintahMu. Aku bersolat, Ya Allah. Aku juga berpuasa, Ya Allah. Aku cuba mendekatiMu tapi mengapa Kau masih mengujiku dengan ujian ini, Ya Allah? Apa maksud disebalik ujianMu ini, Ya Allah?


YANG HARUS TAHU...

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta."

~ Al Ankaabut: 2-3 ~


YANG KITA SELALU...

Saat ini tiada seorang pun mahu membantuku, Ya Allah. Aku keseorangan, Ya Allah. Aku kebuntuan, Ya Allah. Aku kesedihan, Ya Allah. Apa yang harus kulakukan, Ya Allah? Katakanlah...


YANG HARUS TAHU...

"Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri dan Dialah yang mempunyai Arasy yang besar."

~ At Taubah: 129 ~


YANG KITA SELALU...

Ya Allah, sesungguhnya Kau Maha Berkuasa, Ya Allah. Mengapa tidak Kau sahaja yang memperbetulkan keadaanku ini, Ya Allah?


YANG HARUS TAHU...

"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri"

~ Ar Ra'd: 11 ~


YANG KITA SELALU...

Akan tetapi aku sudah lakukan begini dan begitu, namun mengapa ianya tidak seperti yang ku harapkan, Ya Allah? Mengapa tidak seperti yang ku impikan, Ya Allah? Engkau mengetahui bahawa aku suka itu dan ini manakala benci itu dan ini. Namun mengapa Kau tidak membantuku, Ya Allah?


YANG HARUS TAHU...

"Boleh jadi sesuatu yang kamu benci itu amat baik untuk kamudan boleh jadi sesuatu yang kamu sukai pula amat buruk untuk kamu. Allah Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui"

~ Al Baqarah: 216 ~


YANG KITA SELALU...

Namun aku melihat ujianMu ini terlalu besar, Ya Allah. Terlalu berat untuk ku hadapi. Adakah Kau patut membebaniku dengan ujian seberat ini sedangkan Kau Maha Adil, Ya Allah?


YANG HARUS TAHU...

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya."

~ Al Baqarah: 286 ~


YANG KITA SELALU...

Kini aku hanya mampu menangis kerana kesedihan ini, Ya Allah. Aku menjadi putus asa, aku hilang daya, aku kini tidak lagi bernilai di mata dunia, Ya Allah. Sekiranya aku tidak kisah pandangan mata dunia dan hanya mengharapkan namaku disebut-sebut penduduk langit, bagaimanakah caranya Ya Allah?


YANG HARUS TAHU...

"Dan janganlah kamu merasa lemah, dan jangalah kamu berdukacita (terhadap apa yang menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi jika kamu orang-orang yang (sunguh-sunguh) beriman"

~ Ali 'Imran: 139 ~


YANG KITA SELALU...

Adakah masih ada jalan keluar bagiku, Ya Allah? Apakah jaminanMu pada hambaMu yang lemah, sedih dan kesempitan ini, Ya Allah?


YANG HARUS TAHU...

"Sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya) , serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya) . Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu."

~ At-Thalaq: 2- 3 ~


YANG KITA SELALU...

Kini hatiku bertambah tenang, Ya Allah. Namun berapa lama harus aku memerangi kesukaran ini, Ya Allah? Adakah ianya akan berlarutan hingga akhir hayatku, Ya Allah?


YANG HARUS TAHU...

"Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan"

~ Al-Insyirah: 5-6 ~




Alhamdulillah. Aku yakin dengan KalamMu, Ya Allah. Akan ku hadapi ujian hidup ini dengan hati yang berlapang dada. InsyaAllah...

So,in time of difficulties, do not say "Ya Allah, i've got big problem", instead, "Hey problems, I have the Almighty God (ALLAH) and everything's gonna be alright"... Insha'Allah



2 comments: