18 August 2010

maju 30 tahun kehadapan

dalam kelas statistik isnin lepas (lab actually), masing-masing perlu menjawab soalan disediakan by own sebab komputer sorang satu. xde share2. soalan pertama. lepas baca soalan dengan tak berapa yakin aku pon klik apa yang patut then keluar lah satu garis lurus diatas histogram yang sedia ada. lecturer(prof) mula berjalan memerhatikan semua pelajar yang tekun cuba menjawab soalan beliau. tup!! prof stop kat sebelah aku. dan perbualan aku dengan beliau berbunyi:

prof: tengok, apa yang kamu buat?
aku dengan was-was bagi die tengok jawapan yang aku dah buat tu.
prof: apa yang kamu buat nie? soalan mana?
aku: soalan satu. yang ni kan jawapanya?
prof: soalan nombor satu soalan apa? kamu jawab apa? yang kamu buat nie saya tak ajar pon. nie 30 tahun akan datang baru kamu belajar. kamu jangan nak memandai explore sana sini. buat je soalan yang saya suruh.(sebenarnya aku tak paham soalan pon)

aku terus jadi down. terus malu dengan teman-teman tapi nak tergelak pon ada. kerana aku terlalu maju. dah belajar benda yang 30 tahun akan datang. wah!!! hebat!!! tapi aku rasa aku tak salah explore semua tu. ilmu tu. aku terus mencuba sambil meminta bantuan talian hayat kiri kanan. dapatlah jawapan.soalan seterusnya masih terkial-kial nak menjawab. bukan hanya aku. ramai. semua dileteri.ada yang dipanggil makcik. dek kerana mengadu tak paham soalan. kak mas(makcik) disuruh tunggu dan disaran supaya ambil semula subjek ni tahun depan. hajat dihati nak bertanya tapi takut dimalukan. dipendam segala. ada juga yang cuba menjawab tetapi bila prof sampai terus didelete semua. 'biar tak buat, daripada buat then salah. nanti dimalukan'. lawak je rasanyeh.

soalan yang kemudian jawapan ku berbeza, rynee datang dengan harapan nak membantu. ada suara berbunyi.
kalau tak tahu nak buat tanya lecturer yang ada gaji nie. kamu tahu tak gaji lecturer macam saya(prof) berapa? lima angka. saya memang dibayar gaji lima angka supaya boleh mengata kamu. hadoi!! tanya salah tak tanya salah.kesian rynee. sory syg, kerana aku kau pon terkena sabar hati~ sabar perasaan.

lepas kelas. semua berkongsi cerita. semua fikir kelas tadi lawak.lucu dan menakutkan. ada juga yang berkata. ' dida, kenapa prof aim ang eh?' . kenapa eh?? aku pon tatau. ahahah~ mungkin pemilihan tempat menjadi faktor. lepas ni dah tanak duduk kat tepi.

next week kita tunggu siapa pulak nak kena aim. aku? kak mas(makcik)? teman yang lain.
kita tunggu je la.

No comments:

Post a Comment